måndag 6 juni 2011

Nationaldagen 2011

Vi firade nationaldagen i Strängnäs i år.

 Felicia och Evelina skulle till mamma så vi möttes där för "byte". 
Då hann de vara med och leka på den stora lekplatsen lite.


 När vi hade tröttnat på klättring, gungning och svettningar i den hemska värmen 
så gick vi ut till badplatsen och svalkade oss lite. 
Jag tyckte att det räckte att sitta i skuggan av björken, 
men de andra badade.


 Efter badet gick vi till den grekiska tavernan och åt pizza. 
Varmt var det och skuggplatser var det ont om, men det gick. 
Och när vi hade fått något att dricka blev till och med Hanna glad igen

 Goda pizzor var det! 
Och pannkakor för de som hellre ville ha det.

 Vi fick tagit en bild av våra fina torn vi planterat på jobbet.
Här har de inte hunnit växa färdigt. Tillslut var de helt täckta 
av blommor.

Den 6 juni 1523, vid domkyrkans norra vägg, 
valdes Gustav Vasa till konung över Sverige 
(detta har i efterhand sagts vara upphov till Sveriges nationaldag). 
Detta skedde i Strängnäs. 
Så hade vi varit där för 488år sedan så kunde vi fått uppleva detta. 
Vill du veta mer om Gustav Vasa eller 
Sveriges nationaldag kan du klicka på länkarna här över.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vattnar ni tornen längst upp? Bra med lite historia. jag var ju måttligt intresserad av det under min skoltid. Men sen kom jag på att det är ju det jag gillar.Tur att Hanna blev glad igen!!!
Skrivet av mamma.