tisdag 3 juli 2012

YSTAD 3/7

 Nu har vi då kommit så långt ner som vi skall. Till Ystad. 
Detta var nog den finaste staden av alla på denna resan. Jag hade inte trott att Ystad var något speciellt men det var det verkligen. Hit åker jag gärna igen en längre stund en annan gång. 
Vi gick runt i staden och tittade på alla rosenklädda fasader och fina dörrar. 
Sedan gick vi till en park som kallades...

 ... Norra promenaden, Där gick vi runt och tittade en stund på alla blodiga bokar och andra snygga träd. 
Sedan åt vi på en lunchrestaurang i parken. 
Jag skrev lite fel på rebusbilden om ni undrar. Detta är den första på resan, nästa rebusbild kommer när vi kommit till Simrishamn.... Lycka till att lista ut vad det föreställer. 

 Vi var på Bäckahästen när vi kom ner till Ystad och åt mat. 
Gött va det. Hackebiff med potatis och sås. 
Det var en del statyer också. Jag täntke att jag skulle ta reda på lite om dem men det har jag inte hunnit. 

 Vi gick en sväng till det berömda klostret. Där var verkligen fint. Jättestor klosterträdgård, och så hade de museum inne, men där gick vi inte in. Vi hade nog att titta på utomhus. 

 Det var lite svårt att hitta camping, för det var rätt så fullt på den stora, man kunde sova i hamnen på en uppställningsparkering för husbilar, men det luktade illa och var inte det minsta mysigt enligt kräsna mig, så vi åkte vidare och fick tips om en liten camping lite längre bort där vi stannade. 
Den låg vid stranden vid sandskogen, jättefint var det där. 

 Här är lite bilder från Sankta Maria kyrkan inne i Ystad. Den var stor som sjutton, 
och Jesus som hänger på korset har riktigt hår. 

Innan vi åkte vidare utmed kusten så stannade vi på filmmuseet Cineteket, där de visade upp saker som används vid filminspelningarna i Ystad, tex. Wallander, Kyss mig, mfl. 
Jag tycker att Janne passade bra som polis. =)

Sen åkte vi vidare mot Simrishamn, med lite olika stopp på vägen utmed Österlenkusten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är Janne en snygg polis! Ser ut så som jag trodde att alla poliser såg ut när jag var liten!
Mamma.