torsdag 20 december 2012

ÄGGOST... bohusläns nationalrätt.

Så var det då äggosten... 
Medans vörtbröden stod i ugnen 
så passade jag och Albin som precis hade kommit hem från skolan 
på att börja knäcka ägg. 
Det skall ju vara några stycken och den lilla strängen som sitter på alla gulor skall bort, 
så det tar lite tid. Kanske därför som bröden blev lite brända... 
man kan ju inte ha koll på allt på en gång. =)

Ägg, gammaldags mjölk, filmjölk och grädde... 
och i år skall jag inte glömma sockret som skall i i slutet... 


 Allt ner i den stora kastrullen.. .
och så slängde vi i en vaniljstång för att inte göra som alla andra.. =)

 Nu skall det röras och röras tills det blir som en väldigt lös äggröra..

 Tur att Arla har en variant nu när man inte kan hämta mjölk direkt från korna längre... 


Och ner i formen med det och jag fick använda min hålslev för 4:e gången... 
Jag glömde inte sockret =)

Så skall det bara stå i kylen och droppa vassle i något dygn sen kan den ätas... Jag hade ju tänkt ha den på juldagen, men den kanske inte är så god då. Kanske att jag gör en ny tills dess.

2 kommentarer:

Lina sa...

Skicka receptet till mig! Jag har bara en liten form så jag får väl minska lite på mängden. Kram och tack för igår! Jag vill ha recept på sylten också... det är inte klok så huslig du är! :) Och duktig på att lyckas med det du gör!

Emeli sa...

Recept på sylten.

Ett gäng isiga blåbär... försök rensa bort de flesta döda djur och blad och sånt.
Några mer isiga jordgubbar som legat för länge i frysen...
koka ett tag.
Häll i någon näve socker... koka lite till, sedan lite vaniljsocker. Inte vannilin.
Sen häller du i lite utblandat potatismjöl och vatten tills det blir lagom tjockt...

Äggosten kan du få lite mer exakt recept på. Men inte nu så det skickar jag en annan dag.

Tack själva för igår och för alla presenterna. Trädgårdsboken var jättebra, och det kan jag inte säga om så många jag läst det sista. =)