torsdag 20 december 2012

VÖRTBRÖD

Jag har letat och letat efter ett recept på vörtbröd som iaf. liknar Jörlanda bageri´s. 
Tillslut hittade jag ett som iaf. stämde lite bättre i färgen än vad många andra gör. 
Så det var ju bara att testa.
Jag ville haft flytande vört, men det hittade jag inte 
så jag fick ta det som fanns och köpa en färdig mix.... 

 Inventering av ingredienser klar...
 Först blandades jästen, degvätskan, lite av mjölet och vörtmixen...
sen skulle det jäsa i en timme. 
Perfekt, då kunde jag åka iväg och köpa de sista julklapparna
 
Sen skulle resten av mjölet, sirapen, smöret och lite extra kryddor i...
Sen skulle det jäsa igen i 40 min...

Sen skulle det bli 3 st limpor av degen som även de skulle jäsa i 40 min... 
Men sen kunde de få komma in i ugnen.. 

Klara... Lite för länge var de i ugnen så det blev en ganska hård skorpa, och liiite brända blev de nog också... Men nu vet jag efter att det har smakats att goda blev dem, så det receptet får sitta i julkokboken till nästa år. 

1 kommentar:

Johannes sa...

Hej, Bröden ser fina ut tycker jag :)

Jag letar också efter jörlandavört recept och hamnade här hos dig. Jag är dock ingen van bagare så mina vörtbrödskunskaper är rätt begränsade. Därför undrar jag om du skulle vilja vara snäll och dela med dig av ditt recept som du visar resultatet av här.

Tack på förhand.