tisdag 17 augusti 2010

GÖTEBORG






(klicka på collaget för att se det i större format)

När man som jag bor nära Göteborg så borde man veta mycket och kunna visa lika mycket för någon som kommer från en annan del av Sverige, men jag har kommit på att jag är inte den bästa på varken historia eller nutid när det gäller våran egen stad...
Men lite lyckades jag hitta.

Vi tillbringade en hel helg nere i stora staden och vi hann med mycket, vi gick mycket iaf. Kanske att man om man vart lite bättre än mig på gator hade sluppit alla dessa steg, men den som ger sig får aldrig se feskekörkan... Vi kom dit också till slut.

Vi var på Bio och såg på Robin Hood. Den var bra tycker jag förutom det vanliga då när de där kwinnsen skall lägga sig i och vara med i största utsträckning.
Jag fick då också testat att gå på VIP bio. Det var inte så speciellt ändå, visst var det lite bekvämare stolar och så, men kanske inte att man väljer att göra detta varje gång.

Här var vi då iaf. på Barken Viking där har jag aldrig varit förut, klart man sett det många gånger men aldrig riktigt tänkt tanken att titta närmare på det... Men det gjorde vi nu då.

Barken Viking är en fyrmastad bark ett så kallat poopdäcksfartyg, som numera ligger permanent förtöjd vid Lilla Bommen i Göteborg.
Barken Viking byggdes på Burmeister & Wains skeppsvarv i Köpenhamn och sjösattes 1 december 1906. Hon är det största segelfartyg som byggts i Norden. Viking byggdes och inreddes som ett skolfartyg med 80 elevplatser och stora utrymmen för utbildningsändamål, för att utbilda sjömän till en växande dansk handelsflotta. När hon byggdes var det sjöduglighet och lastförmåga som prioriterades. Viking lämnade Köpenhamn den 19 juli 1907 för att påbörja sin jungfruresa, men först efter att ha kantrat vid utrustningskajen den 18 mars. Jungfruresan bestod i att bli dragen av en bogserbåt till Hamburg, där lastrummet tog emot 2 530 ton koks för transport till Callao i Peru.
 
Ja där var lite information om denna lilla eka... för er nyfikna... 
Fortsättning följer från mer saker vi hann se i Göteborg.


Inga kommentarer: