lördag 28 augusti 2010

Klosters kyrka - Eskilstuna


En liten minitur i solen i Eskilstuna. Först tittade vi på kyrkan,inte heller här kom vi in... Det var nämligen låst. Så jag kunde andas ut... Jag vet inte varför men det känns som att man liksom inte får gå in i kyrkor. Eller så är det väl bara nåt sånt som jag helt enkelt inte gör.

Jag har gjort det efter det i en annan kyrka i Eskilstuna. Det gick bra. Det var ingen som skällde på oss. Men vi var inte där inne så länge och jag kände mig inte precis lugn under tiden...
Denna kyrkan tycker inte jag är så speciell. Jo den är stor, har väl ett fint torn, men den är så opersonlig på nåt sätt... Ligger liksom mitt i smeten  utan något speciellt runt om... Ja mer än den feta gubben i fontänen. Och det var han jag tänkte prata om... Inte Janne, han står bakom... den andre. Sen tänkte jag även ta reda lite på varför hon är så förvriden, ser ut som hon har nåt bläckfiskansikte, men det är inte så, hon har vridit huvudet så man inte ser ansiktet.
Det som ser ut som bläckfiskarmar är hennes hår.. Så det så.

Klosters kyrka invigdes den 29 maj 1929. Den är uppförd efter ritningar av arkitekt Otar Hökerberg, Stockholm. När man kommer in i kyrkan finner man över huvudportalen en skulptur föreställande S:t Eskil. Det var väl tur att jag inte gick in då för jag har fått för mig att han är inget att leka med. Har läst lite om honom, men det ska vi inte gå in på här för han är ändå död nu...
Ingångsdörren till kyrkan flankeras av mässingstavlor av apostlarna Paulus och Petrus. Jag vet även numera vad flankeras betyder. 
Det är inte något sexuellt... Men det stod i nån annan skrift om något annat att Jungfru Maria flankerad av nån man... Kommer inte ihåg vem av alla hennes män det var men ändå, Jag tyckte att det lät hemskt. Varför gjorde han så... Men som sagt det är inget sånt... inte alls
Det är ju bara typ prydd eller nåt sånt...

Fontänen då... Vem är den feta gubben. Jo det är Jona och valfisken har jag fått för mig... Hon flankerar säkert bara hela hans kamp eller nåt... Den är gjord av Carl Milles iaf, han som även gjort Poseidon tex.

I början av februari 1931 skrev Milles till sin syster Ruth att han hade skissen färdig för en fontän till Cranbrookssamhället, han fortsätter: “…där gör jag Jonas som hastig och lustig kommer ur valfisken och Booth skrattar och är så överlycklig med den. Den är ståtlig, vacker och urkokisk.”

Vad är egentligen urkokisk undrar jag då. Men det tänker jag inte ta reda på.


Och sen undrar jag även om jag fattat detta rätt. Vem är Jona av dem, Vem är den andre... Någon som vet.?




Posted by Picasa

Inga kommentarer: